Pozorišne
recenzije
Atelje
212 - velika scena
Jasmina Reza - "Art" u režiji
Alise Stojanović
prevod: Ana Moralić
Scenograf : Darko Nedeljković
Kostimograf : Zora Popović
Muzika: Dragoljub Djuričić,
Nikola Dimševski
Igraju : Tihomir Stanić,
Svetozar Cvetković, Branislav Zeremski
Premijera
održana 4.oktobra 1997.godine.
Autor
"Umetnosti" Francuskinja Jasmina Reza, trenutno
spada u najigranije svetske dramatičare,čije se drame
izvode u svim značajnim pozorišnim metropolama. Na
beogradskim scenama se ne srećemo često sa ovakvom
vrstom savremenog komada, u kome se radnja sa svega tri
lika odvija u skromnom dekoru. Dobrodošle su predstave
koje na sličan način mogu isključivo glumačkim
fluidom da ispune srca publike.
|
Tihomir
Stanić (Mark), Svetozar Cvetković (Serž),
Branislav Zeremski (Ivan) su nam ubedljivo i
duhovito prikazali razgolićenje odnosa
dugogodišnjih prijatelja i njihovih karaktera.
Trojica "starih pajtaša" se zbog jedne
slike čak i fizički obračunavaju. Slika je
bela a ako trepćete opazićete jedva primetne
poprečne pruge. Kupo ju je Serž za 200.000
franaka, jer je delo, poznatog modernog umetnika,
i tim gestom iznervirao konzervativnog Marka koji
nije mogao da podnese "..to obično
sr...". Njihov zajednički prijatelj Ivan se
pomirljivo saosećao sa vlasnikovim
oduševljenjem. U žučnoj raspravi oko
umetničkog dela, ispostavilo se da je Serž
"uobraženi snob", Mark "zavidan i
nervozan", a Ivan "mlakonja bez svog
mišljenja". Šta ih je onda spajalo do
tada? Navika ili prijateljstvo? |
U svakom
slučaju, tolerancija je preživela
"kritični momenat" u kome su sva
nagomilana prećutkivanja, sebičluk i
neizrečene uvrede isplivale na površinu. Na
posletku, kada se balon netrpeljivosti izduvao,
valjalo ga je ispuniti nečim drugim. Životno
zar ne? |
|
Jugoslovensko
Dramsko Pozorište-velika scena
Dejan Dukovski
- "Bure
baruta" u režiji Slobodana Unkovskog
Scenograf : Miodrag
Tabački
Kostimograf : Angelina
Atlagić
Kompozitor : Vlatko
Stefanovski
Igraju : Vojislav
Brajović, Slobodan Ninković, Branko Cvejić,
Dragan Jovanović, Dragan Mićanović, Tamara
Vučković, Nebojša Glogovac, Josif Tatić,
Milica Mihajlović, Sergej Trifunović, Vojin
Četković, Dragan Nikolić, Goran Ćutljik,
Nebojša Ljubišić, Mirjana Karanović i
drugi...
Premijera održana 18. marta 1995. godine.
|
Ovo je prvi
makedonski komad koji se izvodi na
velikoj sceni JDP-a . On govori o
tragičnom stanju naroda u našoj zemlji,
ali bi se mesto dešavanja moglo odabrati
bilo gde na Balkanu. Sastoji se iz 11
dramskih sekvenci, koje nalikuju na
storije iz Tarantinovih -Petparačkih
Priča. Svaka sekvenca je jedna kratka
priča, događaj koji se uvek završava
tragično; iznevereno prijateljstvo,
ljubav, osećaj nemoći i skučenosti.
Bekstvom u Ameriku traži se spas, ali
nam se tamo privđ?aju neočekivani
nostalgični prizori ( "otpisani u
akciji" ). |
Poznati skopski
reditelj Unkovski je ovom predstavom pokušao da
istraži uzroke ovakvog stanja duha na ovim
prostorima.
Ovo je jedna od retkih
predstava u našem pozorišnom životu, koja nas
totalno okupira emocijama i energijom, odnosi nas
iz naše realnosti u, opet, našu realnost.
Glumci i dešavanja se na pozornici smenjuju
velikom brzinom, tako da se na ovakav način
sumiranja odnosa posle (ili pre) katastrofe,
istina o nama mnogo lakše sagledava.
Svojom ulogom na sceni se, ipak najviše ističe
Voja Brajović u ulozi Dimitrija, polu-invalida
sa štakama, inače bivšeg policajca.
Predstava je prikazana na 29. Bitefu, otvorila je
drugi Bonski Bijenale. Gostovala je u Makedoniji,
i Italiji na jesenjem festivalu u Rimu.
|
Atelje
212 - velika scena
Goran
Marković - " Turneja " - u režiji Milana Karadžića
Scenograf : Geroslav
Zarić
Kostimograf : Bojana
Nikitović
Kompozitor : Ivana
Stefanović
Igraju : Aljoša
Vučković, Mladen Andrejević, Sergej
Trifunović, Dara Džokić, Branimir Brstina,
Jasmina Ivanišević, Radoslav Milenković,
Milutin Karadžić, Branimir Popović i drugi...
Premijera je održana 25.oktobra 1996. godine
Dramski prvenac
filmskog reditelja Gorana Markovića je trebalo
da bude drama o glumcima : " najkrhkijim i
najranjivijim od svih ljudi koji hodaju ovom
planetom".
|
Krenuvši na
turneju po Republici Srpskoj pokušali su
da nam približe glumačke karaktere,
odnose, ciljeve, strahove i strepnje. Na
žalost njihov pokušaj samootkrivanja i
razgolićenja "fame o glumcu",
zaslepljen je ratnim prizorima, tj
likovima običnih smrtnika, koji deluju i
iskrenije i upečatljivije; od seoske
učiteljice koja čezne za gradom, vojnog
hirurga koji je podlegao prizorima rata,
do vojnih starešina i ratnih profitera. |
Beogradski glumci koji
su krenuli na turneju tezge radi, shvatili su da
je rat stvarno tu, blizu njih, pokušali su da
glume nadomak fronta, i onda su se pometeni
vratili sa puta. Među njima najjači utisak
ostavlja lik Stanislava, glumca bez angažmana,
kojeg sjajno tumači Branimir Brstina.
I tako su se stvari obrnule drama o glumcima je
ipak više izašla kao priča o ratu, i to vrlo
slikovita.
Zvezdara
Teatar
Borislav
Mihajlović-Mihiz - " Banović
Strahinja " -
u produkciji Budva-Grad teatar
Adaptacija i režija :
Nikita Milivojević
Scenograf : Vladislav T.
Lalicki
Kostimograf : Bojana
Nikitović
Kompozitor : Zoran Erić
Koreograf : Sonja
Vukićević
Igraju : Svetozar
Cvetković, Ljiljana Krstić, Varja Djukić, Milo
Miranović, Branimir Popović, Miodrag
Krivokapić, Mladen Nelević, Slaviša Djurović
Beogradska premijera održana je 5. oktobra 1996.
godine na 30. BITEF-u, van konkurencije za
nagrade.
Možda su u našim
rukama junačke pesme i legende trebale da
podstaknu veru u sopstveni narod, njegove
viteške i moralne vrline. Međutim reditelj se,
kao i pisac ovog komada, bavi razgolićenjem mita
iz Kosovskog ciklusa, jer je kako kaže "taj
mit je suština duhovnosti ovog prostora, on
obezbeđuje trajanje i kroz njega možemo da bar
naslutimo neko naše buduće vreme".
|
Junak mita o Banović
Strahinji je smešten u sadašnjost ili
blisku budućnost, okolnosti u kojima su
se našli Strahinja i Jugovići deluju
savremeno, svakidašnje. Gledajući takvo
prizemljenje mitskih junaka naše
istorije, zapitaćete se ko su i kakvi su
bili ljudi pretvoreni u legende? Da li je
"suština duhovnosti ovog prostora
vekovima neizbrisiva? I kao takva, da li
nam ona kroji sudbunu? |
Neverna ljuba
Strahinjića Bana, na čijem je porodičnom
suđenju publika svedok, brani se upornim
dvosmislenim ćutanjem, iako joj zbog izdajstva
preti kazna njene porodice. Svetozar Cvetković,
glumi prevarenog i povređenog muža, koji je
ipak spreman da oprosti svojoj ženi. Nasuprot
njemu, čovek iz suprotnog tabora Vlah Alija (
Branimir Popović ) je prikazan kao
horor-komični antiheroj sa crnim orlom na
ramenu. Začuđujuće je koliko ova predstava
deluje snažno i istinito, baš u trenutcima
ćutnje koja u ovom slučaju igra višestruku
ulogu.
Predstava je stekla epitet - predstava godine (
'96 ) u Jugoslaviji. Gostovala je u Beču.
Recenzije
napisala Ivana Nikolin
|
Created
By: kmg web team 25.2.1997.
www.oaza.co.yu
|