Izveštaj sa koncerta u Budimpešti, časopis Blic, 11.04.2000
U celosti iskoristivši svojih akademskih petnaest minuta zakašnjenja mrak je zagospodario dvoranom. Sa svetlom su nestali svaki žamor, zvižduci, skandiranja i ostali zvuci kojima je nestrpljiva publika pokazivala da je od poslednjeg koncerta proteklo previše vremena. Tišina je prestala desetak sekundi kasnije kada je Profesor, praćen usamljenim reflektorom, nonšalantno prišao klaviru. Sa prvim taktovima dobro znane pesme počinje aplauz. Jedan za drugim, opušteno – kako im jedino i pristaje, Nenadjebivi ( The Unfuckables ) izlaze na stage. Devojka sa naočarima u prvom redu balkona ne uspeva više da sakrije svoje uzbuđenje. Stolica joj postaje pretopla. Ruke suvišne. Ne zna šta da radi sa njima. I onda, u pravom trenutku, i
Majstor izlazi na scenu. VJ je u medjuvremenu odradio svoje - stage je
osvetljen. Muzika se jedva čuje. ”Đole! Đole!”, vičući iz sve
snage ekipa sa balkona pozdravlja svog omiljenog kantautora. Devojka sa naočarima
više ne sedi. Ni ne tapše. Ruke su joj zauzete. Čvrsto je stegla ogradu
balkona. Sve više prkosi zakonima fizike, kao da želi da pokaže da je 400
kilometara malo i da mora još koji santimetar da bude bliže svom heroju.
Markantni Crnogorac, jedan iz ekipe upadljivo uniformisanih ( crne pantalone,
sako i majica, kratko ošišana kosa ) rmpalija začuđeno je gleda. U nekoj
drugoj situaciji sasvim sigurno bi joj nešto dobacio, ali sada, verovatno
instinktivno, oseća da ne sme kvariti trenutak. I njegovi drugari su u čudu. I
njima je jasno da su na terenu na kome se ne snalaze baš najbolje. Ni u parteru nije manje euforično.
Bosanci, nenaviknuti na sedenje na Đoletovim koncertima, s nogu pročišćavaju
grlo prošvercovanom litračom domaće rakije. Nije im bilo teško da unesu
bocu. Na ulazu u Erkel teatar, pozorište koje u turističkom vodiču kroz
Budimpeštu zauzima visoko šesto mesto na listi znamenitosti vrednih obilaženja,
ljubazni redari ionako nisu nikoga pretresali ( što je, usput budi rečeno, učinilo
da se pisac ovih redova oseti poprilično glupavo kada je, u maniru iskusnog
beogradskog koncertomana, prišao jednom od njih sa unapred raskopčanim rancem
i jaknom, sa odručenim rukama i šakama punim sadržaja džepova ). ”Eto mene dolazim/sto
dukada donosim”, pevao je Đole očevidno uzbuđen neočekivano burnim dočekom.
Ne, on te večeri nije preplivao Dunav da bi stigao u Budimpeštu. Preplivao je,
poput većine onih koji su ga te večeri slušali, neku granicu. ”Ovo je
jako čudna situacija. Teško mi je da vas sve oslovim jednim imenom. O čemu se
radi: Ja sam došao iz zemlje čiji sam državljanin u drugu zemlju da pevam
svojim zemljacima koji su državljani te druge zemlje. Ali zajedno sa mnom u
inostranstvo su došli i moji zemljaci, državljani iste zemlje čiji sam i ja
državljanin, a takođe i moji zemljaci koji su prešli neke treće granice.
Stoga – dobro veče zemljaci, ma odakle da ste”. Zaista, još mnogo pre koncerta
bilo je jasno da među dve hiljade posetilaca ( reč je o gruboj, odokativnoj
proceni, sasvim sigurno manje tačnoj od standardnih i veoma komplikovanih
modela prebrojavanja ) ima ”zemljaka” sa svih strana. Osim Srba iz
Mađarske kojima je ovo bio Đoletov prvenac, ostali posetioci su sve sami
koncertni veterani iz Sava Centra, Tivolija, Skoplja, Skenderije. Rečju,
poslednji put kad se na jednom mestu našao takav međunacionalni sastav
stradalo je krdo mladih svinja u Karađorđevu. Utisak je da je, kao i uvek,
najglasniji bio balkon gde su se utaborili članovi Đoletovog internet fan
kluba ( www.oaza.co.yu/muzika/djole ). (Bilo nas je ipak više u parteru!,
prim.ur.) O tome ko je odakle došao govorili su i parkirani autobusi i
automobili ispred pozorišta. Do karata je najlakše bilo doći kupovinom preko
agencije. Ali u toj varijanti uz karte je neizbežno išao aranžman sa smeštajem.
Oni koji su se odlučili da na licu mesta kupe kartu nisu se prevarili. I na sam
dan koncerta još je bilo slobodnih karata. Ni do početka nisu sva mesta bila
rasprodata ( naročito je jedno mesto ostalo prazno ). ”Pa kako da ne
suzim”, govori sredovečni elegantno obučeni Beograđanin ne puštajuci
iz zagrljaja svog prijatelja iz Osijeka, ”Nismo se videli deset
godina”, objašnjava. Njihov slučaj nije usamljen. Svuda unaokolo neko se
sa nekim srdačno pozdravlja, jedni ćute i grle se, drugi ne zatvaraju usta.
Pokušavaju da deceniju svog života pretvore u nekoiko desetina minuta. ”Gedo gluperdo/Svu si
zemlju proćerd’o/Sve si spisk’o, sram te bilo/ Gedo bekrijo”.
Šaljivi pesmičak o tipu koji je od pokojnog teče nasledio komad zemlje a onda
ga svojim budalaštinama raskomadao i rasprodao, iz nepoznatog razloga proglašen
za opasnu političku pesmu sa snažnim aluzijama, započeo je seriju pesama sa
dugo iščekivanog novog albuma Devedesete. Đole obećava da će do kraja
meseca završiti poslednje tri pesme i da će se album konacno naci u prodaji.
”Nemojte mi zameriti što pevam nove pesme, ali i one će jednom postati
stare!”, objašnjava Balašević. ”Ha,ha!”, na to se smeje
mladić obrijane glave sa votkom u rukama, ”Pa on još nije ni snimio sve
pesme, a one su meni već stare”, govori. Devojka sa naočarima ne trudi
se da prikrije suze dok trešteni Bosanci zajedno sa Đoletom pevaju još
nesnimljeni ”Talas”. Nakon ”Balkanskog tanga”, ekipa
uniformisanih Crnogoraca odlučila je da je dosta za ovaj put. Odlazeći zajedno
sa poslednjim akordima pesme koja govori o novom subkulturnom fenomenu poznatom
u čaršiji kao ”brzi momci lake ruke”, nesvesno predstavljaju savršenu
scenografiju. A publika je oduvek bila Đoletova
najbolja scenografija. Stoga druge nije ni bilo. Niti je bila potrebna. Naravno,
ako izuzmemo dva zaostala novogodišnja ukrasa. Viseći iznad stage-a svojim
oblikom su mnogo manje ličili na ukrase, a mnogo više na pogrebne vence. Tako
usamljeni podsećali su na sve one koji od prošlih koncerata nedostaju, na ovaj
ili na onaj način.. Koncert se nastavlja. ”Protekla godina za mene je
bila prilično teška. Osim toga što smo svi proživeli imao sam i porodičnu
tragediju. Jelena je nastradala u saobraćajki. I kad me danas pitaju za njeno
zdravlje odmah im kažem – Pa zar mislite da bih danas bio ovde i pevao da
ona nije dobro.” To je otprilike bilo sve što je Đole rekao o prošloj
godini. Poštujući princip da o državi čiji je građanin,
izvan nje govori samo lepo, a nemajući Bog zna šta lepo o njoj da kaže,
nije je ni pominjao. Ispričao je samo anegdotu o Radomanu Božoviću (
”Moj najverniji neprijatelj” ) kome je pre odlaska u inostranstvo
pružio ruku pomirenja i ljubazno se ponudio da mu prenese nešto preko granice,
ako je potrebno. Stare priče, poput novih pesama,
nikome nisu smetale. Nekoliko munuta pre ponoći svetla u dvorani su se upalila
što je trebalo da znači da je koncert završen. No, naravno da niko nije ni
pomišljao da napusti dvoranu. Nikome to nije padalo na pamet ni pošto je
podignuta draperija iza koje su se pojavile nasumice nabacane kulise.
”Laku noć Budimpešto. Laku noć Beograde, Zagrebe, Banja Luko. Laku noć
Makedonijo”, trudio se Đole da ne zaboravi nikoga. Tek nakon otpevanog
”Cirkusa” i nakon četiri i po sata neprekodne svirke pozivi na bis
su utihnuli. Najuporniji je bio dečko sa galerije koji je dugo sam aplaudirao
nadajući se da će mu se i ostali pridružiti, ali svima je bilo jasno da tražiti
još ne bi bilo pošteno. Količina energije koju je Balašević
preneo te večeri nemerljivo je velika. ”Čula sam da je Đole veliki
koncertni mag, ali nisam imala pojma kako to izgleda u zbilji”, sa osmehom
priča devojka rodjena u Sent-Andreji, ”Sigurno neću ubuduće propuštati
da ga slušam.” Dugo nakon svirke ljudi su ostali u holu pozorišta ili na
platou ispred njega. Videlo se da niko ne mari što je već skoro dva i što je
sutra ponedeljak. Konačno, pošto su se svi razišli,
na stepeništu je ostao samo jedan par. ”Pre pet godina otputovao sam u
inostranstvo, a ona je ostala u Beogradu i tada smo se rastali. Večeras smo se
ponovo sreli i eto – ponovo smo se spojili.” Devojka ništa ne
govori. Sedi i uživa. Uživa od koncerta do koncerta.
Koncert Đorđa Balaševića u Erkel teatru u Budimpešti organizovalo je
Srpsko pozorište u Mađarskoj. Pozorište ima svoju scenu – Lovri, ali je
direktor Milan Rus pravilno procenio da je ona premala da primi sve Đoletove
fanove. Koncert u Budimpešti naročito je značajan po tome što se prvi put
posle deset godina na istom mestu našla i beograska i zagrebačka publika.
Pored njih bilo je ljudi iz Makedonije, BiH, Osjeka, Slovačke, Austrije...
Nakon koncerta upriličen je vrlo dirljiv susret Balaševića i njegovih obožavatelja
sa svih strana.
Balaševic nije želeo da govori za novinare
iz Jugoslavije, već se susreo samo sa novinarima lokalnih srpskih listova. Nije
se libio da izrazi svoje oduševljenje prijemom, rekao je da ne oseća ni po čemu
da je u inostranstvu. Izrazio je nadu da će ubuduće prolećni koncert u
Budimpešti postati tradicionalan. Još jednom je i novinarima obećao da će do
kraja sledeće nedelje završiti rad u studiju na novom albumu, što neće biti
ni malo lako uzimajući u obzir najavljena koncertna gostovanja u Parizu i
Cirihu.
O stotom koncertu u Beogradu nije bilo reči.
Ono što se čini jeste da nakon izjave novog hrvatskog predsednika da mu je
Balašević omiljeni pevač i da bi ga rado slušao, Đole više pažnje
usmerava svojoj dugogodišnjoj želji da nastupi u Zagrebu.
Vojislav Stevanović
|