|
EVA
BRAUN je jedna od najznačajnijih jugoslovenskih pop
grupa devedesetih. Verovatno i malo šireg perioda. Grupa
koja za 5 godina objavi samo dva albuma ne može se
pohvaliti produktivnošcu, ali te dve ploče ?
''Prisluškivanja'' (Carlo records, 1992) i ''Pop Music''
(Radio B92, 1995) ? ne samo da su donele briljantnu,
punokrvnu pop muziku kakva se u ovoj zemlji ne pamti od
blistavih dana Idola, Filma ili Đavola, već su i
odlučjuće prekrojile mapu domaće rok scene. Bez viška
pretencioznosti ili potcenjivanja, teško da bi Oružjem
protivu otmičara, Kristali i Veliki prezir bili onakvi
(ili onako bitni) kakve ih znamo, da nije, kako je
svojevremeno sasvim eksplicitan bio Željko Markuš iz
Kristala, ''EVA BRAUN prva ukapirala''. Vraćanje
dostojanstva jednostavnim pop pesmama koje nekome znače
sve na svetu, bio je poduhvat dostojan divljenja u zemlji
u kojoj je početkom ove decenije sveprisutna društvena
kataklizma ostavljala malo prostora za individualne
potrage za estetskim finesama. U post (ili pred)
kataklizmičnoj 1998. EVA BRAUN objavljuje treći album.
Goran Vasović je jedini preostali član originalne
postave. Studio ''O'' je poprište sudara jednog
Mekartnijevca, jednog Lenonovca, jednog Gorbacova (0,7
l), i jednog Sonyja (2 x 1,5 V). Nijedan početak nije
tako težak kao početak intervjua?
- Jesi li se
ti pripremao za ovo?
XZ:
Naravno. 'Ajde pričaj.
- Pa,
postoji geneza cele ove priče. Kada je izašao
''Pop Music'', EVA BRAUN je postojala samo na
papiru, kao bend koji je trebalo da ispuni
promotivne i koncertne obaveze prema izdavaču. A
u isto vreme (februar-mart ?96) smo imali jedan
bukvalno opštejugoslovenski hit, ''Sasvim obican
dan'', pesmu kakvu mnogi bendovi tokom cele
karijere cekaju da im se desi, pa se ne desi.
Možda mi je u tom trenutku baš zbog toga bilo
stalo da sačuvam bend.
XZ:
Kakve stvari ti se dogadjaju u takvoj situaciji?
- Razne
? prepoznaju te na ulici i traže autogram, pesma
je hit na svim radio i TV stanicama, dešavalo mi
se vrtim skalu radija i čujem ''Sasvim običan
dan'' istovremeno na dve-tri stanice, da ne
poveruješ. Sa druge strane, odlazimo u SKC na
poslednji koncert u toj postavi, prodali 1100
karata, a ne razgovaramo medjusobno. I onda te
svi vole, zovu da sviraš, nude pare, tapšu po
ramenu i govore ''Super ste vi'', a zapravo
nemaš bend. Grozno. Definitivan kraj je bio
posle tog koncerta, u junu, a od jula do novembra
sam bio u totalnom ludilu. Razmišljao sam šta
da radim, da li da nastavim dalje, a?
XZ:
A Oružje rastura?
- Da,
to je bila jako bitna stvar. Da je EVA BRAUN tada
bila složan i jak bend, sigurno bismo bili barem
u njihovom rangu, što se komercijalnog efekta
tice. Ali, pametni Nikola je pokupio kajmak.
Negde u to vreme sam i diplomirao i padalo mi je
na pamet da sve ostavim, znaš ono ? ''jebeš
muziku, idem da radim''.
Bečejski
poljoprivredno-industrijski gigant Sojaprotein ipak je
ostao uskraćen za jednog ekonomistu ? pripravnika, i to
zaslugom koalicije Zajedno. Eva Braun je dobila poziv za
ucešće na velikom beogradskom predizbornom mitingu ove
vesele druzine. Posle samo dve probe, na bini na Trgu
Republike, pred pedesetak hiljada budućih šetača
obrela se nova postava grupe. Gitarista Zvonko Stojkov i
bubnjar Srdjan Ljiljak bili su uz zabezeknutog Vasovića.
- To
je bio potpuno neverovatan doživljaj. Posle
svirke mi prilazi Gordan Paunović i kaze ''E,
dobri ste bili''. I još nekoliko ljudi isto.
Odmah sutradan zovem Ševu (Dušan Ševarlic,
basista novosadskog Minstrela) i kažem mu ''Ajde
bre da radimo nešto''.
Postava je tako kompletirana i ozbiljni radovi su
započeli u proleće 1997. Uigravanje nove ekipe
krenulo je, sasvim logično, kroz učestale
koncertne nastupe.
Da, ova nova postava je za 3-4 meseca imala više
koncerata nego stara Eva Braun za 5 godina.
XXZ: Što
i nije bilo posebno teško?
- I
nije. Recimo, ''Pop Music'' smo promovisali sa
ukupno 4 koncerta! Sada smo mnogo novih pesama
svirali prvo uzivo, pa tek onda u studiju. Ranije
je bilo totalno obrnuto, a sada sam prvi put bio
100% siguran da sa ovim ljudima mogu da izadjem
na koncert, da to zvuci zaista dobro i da sam
jedini koji moze da pogreši, jer sebe smatram
najgorim muzicarem u grupi.
XXZ: To
je pomalo komotna pozicija.
- Pa,
jeste. Ali uvek nekako imam srece da se iz svega
izvucem na dobar način. I inace u zivotu.
U izvlacenju
EVE BRAUN iz kolektivnnog poluzaborava posle privremenog
raspada vaznu ulogu je, što Vaske posebno istice,
odigrao Slobodan Nešovic ? Loka, vlasnik izdavacke kuce
Automatik. Prvo indirektno, pošto su njegovi šticenici
OPO u jednom trenutku postavili Vasovicu kreativni i
komercijalni izazov na koji nije mogao da ne odgovori, a
potom i direktno, objavivši reizdanje
''Prisluškivanja'' i konacno, novi album EVE BRAUN.
XZ:
Koja je bila tvoja, vaša osnovna ideja u vezi sa ovom
plocom?
- Prva
ideja je bila da se napravi cvršca ploca.
zešca, energicnija gitarska ploca. Novi ljudi u
bendu su cak bili pomalo zbunjeni time. Mi,
recimo, ranije gotovo i nismo koristili
distorziju, sve je bilo plink-plink. Zvonko
uporno nije hteo da svira sa distorzijom da ne
bi, kao, pokvario pesme, pa sam morao na probama
krišom da mu uključujem papucu. Znaci, hteli
smo modernu plocu, koja zvuci kao da je izašla
1998. A ne kao što je bio ''Pop Music''.
XZ:
Misliš da je ''Pop Music'' zvucao staromodno?
- Mislim
da jeste. Staromodno je uradjena ploca. Mozda je
baš zbog toga lepa. Meni je ''Pop Music'' danas
čudan. Puno ljudi kaže da je to velika ploča.
Znam da je drugačija i da smo hteli da probamo
da napravimo neki vatromet pop muzike, da
istražujemo. A sada nisam hteo da imitiram ''Pop
Music'', već da napravim odmak od svega toga. Sa
ovom plocom smo hteli da, kad pustiš naš CD,
cuješ zvuk kao Manic Street Preachers. Pop i
melodija su i dalje primarni, ali hteli smo da
pomerimo pricu u zvuku ? zešce i modernije.
XZ:
Kad vec pricamo o zešcem zvuku, u jednom starom
intervjuu si mi govorio o tome da si od svih nekadašnjih
clanova grupe upravo ti bio taj koji je, kako si rekao,
''šecerio'' stvari.
- Dobro,
ja sam mozda i nesvesno u staroj postavi sebi dao
ulogu da uvek budem taj koji ce da kaze ?Stani,
treba i neki hit da se ima?. ?Sasvim obican dan?
je tipican primer komercijalnog pisanja, pesma za
koju sam znao da ce biti hit istog trenutka kada
sam je napisao. Tacno zato je i napisana, ni zbog
cega drugog. Budi realan, ta pesma je prodala 80%
tiraza ?Pop Music?. Ja, inace, mrzim tu pesmu,
ali je dobro imati je. Znaš, kad na koncertu sve
ode bestraga, uvek mozeš da pukneš ?Sasvim
običan dan? i svi su srecni.
XZ:
Sada si imao slobodu da napraviš
10 takvih hitova.
- Da,
hteo sam da napravim hit plocu i to me dosta
okupiralo ? da ukljucim sebi tu sijalicu u glavi,
da pišem komercijalno, ali i da vidim dokle se
moze ici, a da se ne prodaš u najgorem smislu te
reci. Mislim da sam sa ovom plocom blizu
savršenstva. u balansu izmedju kvaliteta i
komercijalnosti. Inace, nisam uopšte gadljiv na
pravljenje kompromisa. Kada nešto ozbiljno
radiš, onda moraš do odredjene mere da praviš
kompromise.
XZ:
Koji je bio tvoj kompromis?
- Pa
sigurno da ga je bilo. Sigurno da je neki put
Mirko (Vukomanovic, producent albuma) došao i
rekao ?Slušaj, mani se tripova, mislim da je
ovako ipak bolje?. Zapravo, pošto sam ja dosta
lenj covek, mozda ga nisam ni pravio. Kompromis
je bio potpuno prepustiti produkciju Mirku ? ja
nisam cak ni bio na miksu. Meni ta vrsta
kompromisa odgovara ? da ne moram da mislim o
stvarima o kojima sam do sada mislio, a koje me
opterecuju. Moje je da napišem pesmu, da je sa
bendom aranziram, predstavim i da onaj ko sluša
pronadje u njoj nešto. Ako pronadje ? super!
XZ:
Da li ljudi koji slušaju mogu da
budu svesni tvog kompromisa?
- Znaš,
mi mistifikujemo to. Meni je ova ploca drastican
pomak u odnosu na staru EVU BRAUN, ali garantujem
ti da mnogi naši stari fanovi to nece osetiti.
Uostalom, tu smo i dalje Pjer i ja, to su naše
pesme.
Pjer je,
naravno, Petar Dolinka ? ranije punopravni clan EVE BRAUN
i autor nekih od najemotivnijih pop pesama ikada
napisanih na srpskom jeziku. Za razliku od Vasovica, on
se ipak priklonio pomenutoj fabrici sojinih preradjevina,
ali u njegovoj sobi i dalje nastaju zvucne melodrame
retke lepote.
- Pjer
je odlucio da njemu koncerti, snimanja i takve
stvari ne trebaju. On pravi pesme, radimo
zajedno, i imao je puno udela u ovom albumu. Dao
je par pesama i jako, jako puno mi je pomogao oko
tekstova. Dobro je imati takvog partnera, jer te
uvek koriguje. On je na kraju krajeva moj
najbolji prijatelj.
?I autor pesme
?Prisluškivanja?, uz ?Glas sa radija? verovatno vrhunca
novog albuma, kako Vaske kaze ? ?Najcistije ljubavne
pesme koju je EVA BRAUN ikad imala?
Eva Braun je od
samog pocetka bila mezimce kriticara. Oni (dobro, mi) su
u ovoj grupi prepoznali sveze autore besprekorno
utemeljene u zlatnoj, a poslednjih godina ponovo
aktuelnoj pop tradiciji 60-ih i neštedimice ih obasipali
(zasluzenim) simpatijama i hvalospevima. Šta nova Eva
Braun moze od njih da ocekuje?
- Ne
interesuje me, realno ? ne interesuje. (Pauza)
Mislim? zanima me. Svi smo mi ipak pomalo
sujetni. Recimo, prvi put nas je neko sasekao
posle onog koncerta u SKC-u. Slobodan Vujanovic
je u Našoj borbi napisao negativnu recenziju i
ja sam bukvalno 7 dana zbog toga patio. A i mrzeo
sam ga, iz dna duše. Sad kad se toga setim cini
mi se da je u nekim stvarima malo preterao, ali
je sigurno 80% bio u pravu. Stvarno smo bili
ocajni. Mada, iziveo sam se u pogledu toga, jer o
malo kom bendu je bilo napisano toliko lepih
stvari kao o EVI BRAUN.
XZ:
Da li je to bila prednost ili?
- Ne
verujem da to ima toliko uticaja na publiku.
Ranije sam mislio da ima, ali nema.
XZ:
A šta ima uticaja?
- Radio,
TV i koncerti. Hit pesma, dobar spot i svirke. A
ako gledaš kroz prizmu štampe, onda ti je
najbitnije da o tebi lepo pišu u Super Teen-u,
pošto ima najveci tiraz. Ja bih jako voleo da XZ
ili Radio B92 čita i sluša 500.000 ljudi i da
se tako promoviše kvalitetna muzika. Ali, fakat
je da nije tako. Zemlja u kojoj zivimo je takva
kakva je i stvari su takve kakve su?
XZ:
Što znaci?
- Da
niste komercijalno relevantni.
XZ:
Ne mislim na to, nego šta ti treba da uradiš?
- Šta
da ja uradim? Da širim kulturu i civilizaciju
preko EVE BRAUN?
XZ:
Ne, ne, nego kako da dopreš do tih 500.000 ljudi?
- Da
udješ u sistem i radiš iznutra. Showbiz sistem,
politički sistem, svejedno.
XZ:
Ovdašnji showbiz sistem je u mnogo cemu replika
politickog, ali to sada nije tema. Nego, da li misliš da
u tom estradnom sistemu ima mesta za EVU BRAUN u obliku u
kome ti zeliš?
- Da,
mislim da zapravo postoji strašno veliki prazan
prostor. I do sada smo povremeno i po malo
uletali u taj prostor. Oruzje je došlo dosta
blizu, ali nisu iskoristili šansu.
XZ:
Otkud obrada pesme Filma ''Odvedi me iz ovog grada''?
Svirali
smo to još 1993. u Kinoteci, na unplugged koncertu. Ja
sam jako voleo tu pesmu koja nikada nije bila hit u rangu
''Zamisli zivot?'', a hteo sam da je stavimo još na
reizdanje ''Prisluškivanja'', zajedno sa ''Hajde sanjaj
me sanjaj''. Sada, pošto smo je vec snimili, nekome je
palo na pamet, Mirku cini mi se, da je dobar štos što
Sergej (Trifunovic) i ja, a obojica nismo iz ovog grada,
baš u Beogradu pevamo ''Odvedi me iz ovog grada''. Jako
sam zadovoljan kako je ispala.
XZ:
Da li dobra svirka i produkcija, dakle zanatska strana,
mogu na neki nacin da te zavaraju, da se i nesvesno
udaljiš od onog što si u startu zeleo?
- Pa,
moguce je. To uvek moze, u svemu što radiš u
zivotu, ako se te stvari pomešaju.
XZ:
Koliko forma moze da te povuče?
- Jako
mnogo. Ja sam Mekartnijevac, u suštini. Ali dobro je
bilo to što smo pre snimanja o svakoj pesmi puno pricali
? kakva bi trebalo da bude, kakvu energiju da emituje i
šta da znaci onome ko je sluša. Naravno, neke pesme su
ipak pretrpele izmene, mislim da je ?Katatonija? najviše
izmenjena tokom snimanja. Uostalom, i sam studio treba
koristiti kao instrument, ali smo tezili tome da ploca
ima ''live vibe''.
Kako ce album
vibrirati u ušima i glavama slušalaca uskoro cete
proveriti. EVA BRAUN je napravila zrelu plocu ciji je
glavni i savim legitiman cilj da neopozivo uvrsti ovu
grupu u kategoriju visokokvalitetnih konstanti ovdašnje
scene. Verovatno je zanimljivo, ali sigurno i pomalo
mucno za muzicare kada se svaki njihov dobar album smatra
za genijalni eksces, kao da je u pitanju nekakva greška
sa srecnim ishodom. Ipak, da ne bi sve izgledalo kao
super-isplanirana strateška operacija, postoji i onaj
drugi, suštinski deo price koji EVU BRAUN smešta medju
retke dragocenosti iza cijeg nastupa i stava stoji jak
emotivni dozivljaj onoga što isporucuje:
- Nedavno
sam sa jednim prijateljem pricao o tome kako se
ljudi danas, na kraju veka, ipak pomalo vracaju
iracionalnom. I pomenuli smo Oskara Vajlda i ono
što je on rekao još krajem 19. veka, a to je da
covecanstvu fali nešto što bi se moglo nazvati
''nova hedonija''. Bukvalno to ? vatromet culnih
i emotivnih uzivanja. Ljudi zaboravljaju da
postoji razlika izmedju eskapizma i hedonizma. Za
nas su, recimo, pisali da smo eskapisticka grupa.
To je bilo u vreme prvog albuma, znaš kako je
bilo ? rat, ludilo, svi su nešto nadrndani, a mi
pevamo ''Ja imam svoja jagodna polja''! Fakat je
da smo mi hteli da malo pobegnemo od svega toga.
Ali, osim što ce pobeci od ruznog, ljudi treba i
da se vrate lepom. Ja hocu i o ruznim stvarima da
pišem na lep način. Recimo, pesma ?Lavirint? je
pesma o izgubljenosti, necemu što oseca mnogo
ljudi u ovoj zemlji, ali o tome govori na lep
nacin i mozda tako nudi oslobadjanje iz takve
situacije.
XZ:
To moze da proda 20.000 ploča?
- Ma,
u normalnoj zemlji bi prodalo i 100.000. Nije to
bitno. Ali, opet, da je ovo normalna zemlja ja
mozda ne bih pevao o ''Lavirintu'' i ne bih hteo
da bezim u ''Santa Fe'' kad sam naduvan. Mozda
bih hteo da bezim u? Mrcajevce, šta ja znam. Ali
u zemlji u kojoj postoji toliko negativne
energije ja pišem svoj dozivljaj te negativne
energije na pozitivan nacin, koliko god to
apsurdno zvucalo.
XZ:
Da li te onda sredina bitno odredjuje, tako da na primer
? EVA BRAUN zaista zvuci kao bend iz?
- Izvini,
mala digresija ? to sa ''sredinom'' zvuci kao ona
prica o tzv. vojvodjanskoj pop sceni; to ne
postoji, to su izmišljotine. Muzika ne moze da
se odredjuje geografski, nego mozgom i emocijama.
Mozemo, doduše, da pricamo o stanju u kome se
društvo nalazi. Kada je sve u društvu
išcašeno i bolesno, normalno je da svi pišu na
taj nacin. Ali mi zelimo da ponudimo odmak ? da
ponudimo ljudima da i u toj depresiji ili
melanholiji pronadju nešto lepo. Ponekad je lepo
biti tuzan.
XZ:
Ovo bi bio lep kraj intervjua, ali cini mi se da ovo nije
ploca koja velica lepotu tuge.
- Naprotiv.
Ova ploca je, definitivno, nešto najpozitivnije
što je EVA BRAUN ikada napravila. Sigurno je
najmanje melanholicna. A nostalgicna sigurno
nije, u to sam siguran. Nije nostalgicna na nacin
na koji su ''Prisluškivanja'' i ''Pop Music''
bili.
XZ:
A dosta ti je bitno da se dobro proda?
- Pa
jeste, inace nema smisla baviti se ovim. Ja
mislim da sam u tome iskren, kao što sam iskren
u onome o čemu pevam.
XZ:
A šta ti je najbitnije?
Tomislav Grujić
|